טיפול שורש עם גשר

גשר שיניים נועד על מנת להחליף שיניים חסרות או שבורות בשיניים מלאכותיות. גשרים משתמשים בשיניים אמיתיות משני צידי החור כדי להחזיק את השיניים המלאכותיות במקומן.

גשרים עשויים להיות קבועים, מה שאומר שהם תמידיים או נשלפים, כלומר אדם יכול להוציא אותם בעצמו. לאחר ביצוע של טיפול שורש לעיתים נעשה שימוש בגשר על מנת לשחזר את החלק האורגני של השן. 

במאמר זה נסביר עוד על גשרים ועל הקשר שלהם לטיפול שורש. 

מהו גשר שיניים?

גשר שיניים יכול להחליף שן או מספר שיניים. השיניים המלאכותיות בגשרים נראות ומתפקדות כמו שיניים אמיתיות. על מנת להיות מטופל באמצעות גשר, יש לפנות לרופא שיניים המתמחה בשיקום והחלפת שיניים חסרות, או לרופא שיניים רגיל. כך או כך, יש הרבה אפשרויות למילוי פער בשיניים.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

אפשרות אחת היא כתר – חתיכת שן מזויפת המחוברת לחלק קטן של שן אמיתית שרופא השיניים שייף. במידה ואדם איבד שן או שרופא השיניים נאלץ לעקור אותה, עם זאת, כתר לבדו אינו אופציה, וגשר שיניים עשוי להיות הבחירה הטובה ביותר.

כאמור, המונח "גשר" מתייחס למבנה המכיל שן מלאכותית אחת או יותר. המבנה מעוגן במקומו לרוב באמצעות כתר אחד או יותר משני צדי החור בפה. לדוגמה, אם אדם מאבד מספר שיניים קדמיות עקב פציעה או ריקבון, רופא עשוי להשתמש בגשר כדי למלא את הפער.

שתי רופאות עושות טיפול שורש עם גשר

אדם עשוי שלא לרצות שיהיה לו חור בשיניים, לאחר עקירת שן, למשל, מכיוון שהוא זקוק לשן באזור ללעיסה או בגלל חשש קוסמטי. עבור אנשים מסוימים, השתלת שיניים קבועה היא חלופה לגשר. השתלת שיניים זה הליך שבוע מוחדרות בניתוח שיניים מלאכותיות לעצם בפה. 

עבור אנשים מסוימים, רופאי שיניים ממליצים על שתלים כדי לסייע באבטחת גשר, במיוחד אם חסרות שיניים רבות.

השימושים של גשר 

גשר שיניים יכול לעזור לאדם להרגיש יותר בנוח עם החיוך שלו. זה יכול גם לאפשר לו ללעוס כרגיל. כאשר אדם מאבד שן אחת או יותר, זה יכול להשפיע על הלעיסה שלו ולגרום לכאבים או לקושי באכילה. החלפת שיניים אלה מונעת סיבוכים אלה.

אדם עשוי להזדקק לגשר אם:

  • הוא בעל שן שמתפוררת עד שכדי נופלת או שרופא שיניים נאלץ לעקור אותה
  • תאונה או פציעה פגעו בשן באופן שאינו ניתן לתיקון
  • ישנו ריקבון או זיהום כל כך עמוק בתוך השן עד שלא מספיק לשים סתימה או לעשות טיפול שורש.

רופאות מבצעות טיפול שורש עם גשר

סוגי גשרים לשיניים

רופאי שיניים משתמשים במספר סוגים של גשרים:

  • גשר מסורתי – כרוך בשני כתרים המייצבים את השיניים המלאכותיות. זהו סוג הגשר הפופולרי ביותר, והוא ניתן לתיקון או להסרה.
  • גשר שלוחה –  דורש רק כתר אחד לתמיכה. זה כרוך בפרוצדורה פחות אינטנסיבית ועשוי להיות אופציה טובה לאנשים שאינם רוצים לפגוע בשיניים בריאות. עם זאת, הכתר הבודד יכול לשמש כמנוף, ולהגדיל את הסיכון לפגיעה בשן ולסת.
  • שתל נתמך – גשרים הנתמכים על ידי שתלים משתמשים בשתלים דנטליים כעוגנים. סוג זה של גשר יקר יותר ופולשני, אך בטוח יותר.

רופאת שיניים מבצעת טיפול שורש עם גשר

למה לצפות במהלך הליך התקנת גשר?

ההליך הספציפי תלוי בסוג הגשר.

כאשר אדם מקבל גשר מסורתי, התהליך מתחיל בהכנת השיניים משני צידי הפער. רופא השיניים ישייף את השיניים הללו, ויסיר כל ריקבון. לאחר מכן, הוא יבחן את הפה על מנת להבין כיצד להתאים את הגשר.

רופא השיניים יציב גשר זמני על השיניים הפגומות כדי להגן עליהן. גשרים זמניים כוללים מבנים שנראים כמו שיניים אמיתיות, אך הם אינם קבועים, ולכן חשוב לחזור לרופא השיניים תוך מספר שבועות.

לאחר שהגשר האמיתי יהיה מוכן, רופא השיניים יסיר את המבנים הזמניים וידביק את הגשר באמצעות דבק חזק.

התהליך דומה בגשרי שלוחה, אם כי רק שן אחת תזדקק לכתר. גשר מרילנד דורש פחות הכנה, מכיוון שלא מעורבים בו כתרים. שני הגשרים הללו דורשים שתי פגישות לפחות.

הליך של שתל נתמך מתחיל בדרך כלל בניתוח שתל. לאחר מכן, רופא השיניים בוחן את הפה כדי ליצור גשר שיתאים לשתלים בצורה חלקה.

פה לאחר טיפול שורש עם גשר

סיבוכים בהליך של גשר שיניים

סיבוכים בהליך התקנת גשר שיניים יכולים לכלול:

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)
  • כישלון של הגשר. הגשר עלול להישבר או להחליק ממקומו. לאחר מכן אדם עשוי להזדקק לגשר אחר, שתלים או הליכי שיניים אחרים.
  • כאבי שיניים או קושי בלעיסה. חלק מהאנשים מתקשים להסתגל ללעיסה עם גשר, במיוחד בשבועות שלאחר ההליך. אם הלעיסה לא מרגישה נכון, יש לחזור לרופא השיניים לצורך התאמה.
  • דלקות. חלק מהאנשים מפתחים זיהומים לאחר הטיפול, במיוחד אם יש להם עששת נרחבת או מחלות חניכיים.
  • עששת. ייתכן ששן תמשיך להתפורר מתחת לכתר המעגן את הגשר. זה שכיח יותר בקרב אנשים הסובלים ממחלת חניכיים חמורה או בחללים בשיניים הזקוקים לכתרים.
  • כדי למנוע עששת מסביב לגשר, חיוני לדאוג לטיפול שיניים מצוין גם בבית, כולל צחצוח תדיר ושימוש חוט דנטלי. ישנם מוצרי חוט דנטלי המיועדים לשימוש עם גשרים.

עבודה עם רופא שיניים בעל ידע והקפדה על ההוראות שלאחר הטיפולים יכולות להפחית את הסיכון לסיבוכים רציניים.

רופא שיניים מבצע טיפול שורש עם גשר

מהו טיפול שורש?

טיפולי שורש הם הליכי שיניים חשובים המשמשים לטיפול ושימור של שיניים עם שורשים נגועים בדלקת. מוך השן הוא החלק החי של השן המשתרע אל השורש ומכילה קצות עצבים ורקמות. כאשר הוא נדבק בדלקת או זיהום, מטופלים עלולים לחוות כאבים, נפיחות ואפילו אובדן שיניים מוחלט, אלא אם כן מטפלים במצב רפואי זה. 

טיפולי שורש מסירים את החלקים הפגועים של השן והשורש הנגוע. במקרים מסוימים, המטופלים נדרשים לקחת אנטיביוטיקה על מנת לסייע במניעת זיהום נוסף בתוך השן. ניתן לשחזר את החלק האורגני של השן שנותרה באמצעות גשר או כתר המספק מראה טבעי ותפקוד תקין של השן.

רופא שיניים מדמה טיפול שורש עם גשר

למה עליכם לצפות במהלך טיפול השורש?

אם תחליטו לעבור טיפול שורש, השלב הראשון בהליך יכלול הרדמה מקומית. לאחר ששורש השן שלכם יורדם, החלק המזוהם של מוך השן שלכם יוסר ויטופל כנגד בזיהום בחיידקי. לאחר מכן רופא השיניים יאטום של השן באופן זמני עד שישימו בה כתר.

איזה סוג טיפול נדרש לאחר טיפול שורש?

זה נורמלי שהשיניים יהיו כואבות לאחר טיפול שורש, מה שעלול לגרום לרגישות בימים הראשונים שלאחר הטיפול. עם זאת, ניתן לחדש הרגלי צחצוח וחוט דנטלי רגילים מיד לאחר סיום הטיפול והשיקום.

אישה במהלך טיפול שורש עם גשר

סיכום

שיניים רקובות או חסרות יכולות להשפיע על מראה האדם, יכולתו לאכול סוגי אוכל מסוימים ואיכות חייו. גשרי שיניים וטיפולי שורש משחזרים את היכולת לאכול בצורה תקינה ולחייך.

לכל טיפולי השיניים יש סיכונים והטבות. דונו בהם ובכל האפשרויות ביסודיות עם רופא השיניים לפני שתתחילו בהליך כלשהו.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים