קלף שאלה איך יודעים שצריך טיפול שורש

איך יודעים שצריך טיפול שורש?

קלף שאלה איך יודעים שצריך טיפול שורש

כל אחד מכיר את הרגע הזה, שפתאום ביום בהיר אחד, בלי שום הכנה מראש, מגיח כאב בשיניים. המחשבה הראשונה שמתלווה לרבים מאתנו ברגעים אלה היא: "לא נורא, זה יעבור". במעט מאוד מהמקרים, אכן מדובר בכאב חולף.

אבל במצבים שבהם מדובר בכאב שמחמיר, יש צורך לגשת לרופא שיניים ולבדוק מה משמעות הכאב. במקרים מסוימים, כאשר מקור הכאב אינו נבדק והמטופל אינו ניגש לטיפול רפואי, המצב עשוי להחמיר. במקרים מסוימים, יש צורך בטיפול שורש.

יש מגוון סיבות הגיוניות שמסבירות את התופעה שגורמת לאנשים להתעלם כשהם מרגישים כאב בשיניים. בשורות הבאות תוכלו לקרוא אודות הסיבות הללו ולקבל את כל המידע שיסייע לכם להבין איך יודעים שצריך טיפול שורש.

מה זה טיפול שורש?

טיפול שורש הוא מצב שבו מטפלים בעצב ובחומר שנמצא בתוך הליבה של השן. במהלך טיפול שורש מבצעים את התהליכים הבאים:

  1. סילוק הרקמות שבתוך ליבת השן באופן כירוגי
  2. ניקוי החלל שנוצר
  3. מילוי החלל בחומר מיוחד שמאפשר לשן להמשיך ולתפקד

מהם הגורמים שבעקבותיהם יש צורך בטיפול שורש

הגורם העיקרי שבעקבותיו יש צורך לערוך טיפול שורש הינו עששת. עששת זוהי מחלה שנגרמת על ידי חיידקים שנצמדים אל השן ומעכלים את הסוכרים שנשארו עליה (כלומר, שאריות של סוכרים שנותרו על השיניים שלנו לאחר שאכלנו).

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

החיידקים יוצרים חומצות שמופרשות על גבי השן. החומצות הן אלו שגורמות בסופו של דבר להיווצרות של העששת בשן. עם הזמן, העששת מתקדמת מהשטח החיצוני של השן אל עבר הליבה שלה, לעומקה.

בשלב זה, העששת חודרת את שכבת האמייל של השן והיא יוצרת מצב שאותו אנו מכנים כ"חור בשן". שלב זה הינו קריטי, מכיוון שאם המטופל מרגיש כאבים בשיניים אך בוחר שלא לגשת לטיפול רפואי, המצב עשוי להחמיר.

במצב שבו נוצר חור משמעותי במעטפת האמייל של השן צפויים להיות כאבים בעוצמה נסבלת. אלו הכאבים שמוכרים לרבים מאתנו ומופיעים בדרך כלל בזמן אכילה ושתייה. במצב שבו השן אינה מטופלת, העששת ממשיכה לחדור לעומק השן.

הוא עוברת שכבה שנקראת דנטין וממשיכה אל מוך השן, שם יש רקמה שמכילה את כלי הדם והעצבים של השן. כאשר מצב שכזה מתרחש, יש צורך בטיפול שורש. 

מהם הסימנים שמראים שיש צורך בטיפול שורש?

לא מעט אנשים מרגישים כאב חזק בשיניים ותוהים בינם לבין עצמם, ולפעמים גם שואלים אנשים שנמצאים בסביבה – איך יודעים שצריך טיפול שורש?

הרי לא למדנו בבית הספר שיעור שעסק בצחצוח שיניים או בכאבים נלווים. באופן כללי, אף אחד מאתנו לא למד את התחום באופן כזה או אחר.

כך שרבים לא יודעים אם יש דרך מסוימת לבחון אם אנחנו צריכים לעבור טיפול שורש. ישנם סימנים שיכולים להעיד על צורך בטיפול שורש. בשורות הבאות, תוכלו לקרוא אודות הבולטים שבהם.

שן שצבעה השתנה

אם חייכתם לאחרונה מול המראה וגיליתם שאחת מהשיניים שלכם שינתה את הצבע שלה, דעו שזהו סימן לפנות אל רופא השיניים שלכם בהקדם.

כשמדובר במצב חמור, בו לא נעשה טיפול הולם בשן שזקוקה לטיפול שורש, היא עשויה לשנות את הצבע שלה.

במקרים חריגים, ייתכן ותראו שן בעלת גוון שנוטה לאפור או שחור. זהו סימן שהליבה של השן רקוב מאוד ולכן יש לפנות לרופא כדי לבצע טיפול שורש בהקדם האפשרי.

הכלים לביצוע טיפול שורש וכתר

נפיחות באזור השן הכואבת

אם אתם סובלים מכאב בשן וגם מנפיחות בחניכיים שבסביבתה כבר תקופה ארוכה ואתם תוהים אם מדובר בסתימה או בטיפול אינטנסיבי יותר, אתם לא צריכים לשקוט על השמרים ולתהות איך יודעים שצריך טיפול שורש. אתם צריכים לגשת בהקדם האפשרי לרופא שיניים.

נפיחות באזור השן עשויה לאותת לכם על מצב חריג ביותר ועל צורך לטפל באזור בהקדם.

רגישות ממושכת בשיניים למאכלים קרים או חמים

רגישות מסוג זו מוכרת לרבים מאתנו. אנחנו חווים אותה כאשר אנו סובלים מחור בשן. אך כשמדובר בשן שזקוקה לטיפול שורש, הרגישות נחשבת לחזקה יותר וממושכת.

כלומר, אם אתם סובלים מחור בשן ואכלתם גלידה קרה, אתם תחוו רגישות קצרה ולא נעימה. אך אם אתם סובלים מדלקת חמורה בשן, כזו שמצריכה טיפול שורש, בעת אכילת גלידה אתם תחוו רגישות ממושכת מאוד, כזו שתהיה בלתי נסבלת.

טיפול שורש מחיר

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

כעת אתם יודעים שכדאי להציע למכרים שלכם לאכול כמה כפיות של גלידה, אם הם ישאלו אתכם איך יודעים שצריך טיפול שורש.

עד כאן הובא פירוט אודות הסימנים שעשויים לרמז על כך שי שצורך בטיפול שורש. חשוב לציין כי לעיתים ישנם מקרים שבהם אין תסמינים ברורים או חד משמעיים שיכולים לרמז על צורך בטיפול שורש.

בשורות הבאות נפרט עבורכם כיצד ניתן לפעול כדי לשמור על השיניים היטב ולמנוע טיפול שורש.

אישה מסתכלת במראה אחרי טיפול שורש

איך יודעים שצריך טיפול שורש אם אין הופעה של סימנים?

בהמשך לנכתב לעיל, לעיתים אין הופעה של סימנים שעלולים לרמוז על צורך בטיפול שורש. כדי שתוכלו לדעת אם יש לכם צורך בטיפול שורש, יש להגיע לביקורת אצל רופא השיניים שלכם לפחות פעם בשנה.

זו אחת מהסיבות לכך שרופא השיניים שלכם מבקש לראות אתכם בעוד כמה חודשים, כדי לראות האם יש צורך בטיפול נוסף. במקרה הטוב, רופא השיניים שלכם ישלח אתכם הביתה.

כך תוכלו לטפוח לעצמכם על השכם על טיפול הולם שאתם מעניקים לשיניים שלכם. במקרה הפחות טוב, הרופא יראה כי יש צורך בטיפול שורש ואתם תתחילו בהליך ותישלחו הביתה עם הנחיות לצחצוח נכון של השיניים, כדי שתוכלו למנוע את הטיפול שורש הבא.

למה צריך את הליבה והעצב שבתוך השן?

לליבה ולעצב שנמצאים עמוק בתוך השן יש תפקיד חשוב מאוד: להתריע על דלקות או על עששת עמוקה. העצב הוא חשוב מאוד מכיוון שהוא מתריע לנו כשיש צורך לגשת לרופא השיניים באופן בהול.

כפי שהנורה האדומה ברכב נדלקת במצב שבו כמעט ואין דלק ומתריעה בפנינו כי יש צורך לגשת בהקדם לתחנת הדלק, כך העצב מדליק לנו נורה אדומה ומתריע בפנינו כי יש צורך לגשת בהקדם האפשרי לרופא השיניים.

רופא מטפל בטיפול שורש באישה

האם הטיפול כואב?

ברוב המקרים, מטופלים חווים כאבים קשים מאוד לפני הטיפול הרפואי. אלו אותם מטופלים שתהו קודם איך יודעים שצריך טיפול שורש וכעת הם מוצאים את עצמם עם דלקת חמורה.

הכאב עשוי לנבוע בעקבות הדלקת שנוצרה באזור. לעיתים יש מוגלה שצריך לנקז ומיד לאחר מכן ליטול אנטיביוטיקה כדי להקל על תסמיני הדלקת.

אם נתמקד בכאב שעשוי להופיע בעת הטיפול עצמו, חשוב לציין שטיפול שורש מתבצע תחת הרדמה מקומית. כך שברוב המקרים, המטופלים חווים אי נוחות זמנית, אך אין הם אמורים לחוש בכאב. 

עד כאן כל המידע ההכרחי ביותר בנוגע למצבים שבהם יש צורך לבצע טיפול שורש. כעת, אם אתם נתקלים במכר, קולגה או קרוב משפחה שמתלונן על כאבי שיניים ומתלבט יש צורך לפנות לרופא, אתם יכולים לשאול אותו מהם הסימנים שהוא חווה ובעקבות כך, תוכלו להסביר לו איך יודעים שצריך טיפול שורש.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים