טיפול שורש או עקירה?

ישנם מקרים שבהם ביקור שגרתי לבדיקה כללית אצל רופא השיניים מסתיים בהודעה שגורמת לרבים לרצות לקום ולעזוב את חדר הטיפולים. מדובר כמובן בעששת שהתפשטה אחת השיניים ויש צורך לבצע טיפול שורש ולעיתים, במקרה שהמצב גרוע יותר, אפילו עקירה.

אם זו הפעם הראשונה שאתם צריכים לעבור טיפול שורש או עקירה, אתם כנראה תוהים מה ההבדל בין טיפול שורש לבין עקירה של שן? האם מדובר בטיפול דומה? איך אפשר לדעת מתי צריך לעבור טיפול שורש ומתי צריך לבצע עקירה? חשוב שתדעו שאתם לא לבד.

ישנם לא מעט אנשים שטרם עברו את אחד מהטיפולים הללו ואינם יודעים מה עומד מאחורי כל אחד מהם. זו הסיבה שערכנו עבורכם את המדריך המקיף שיסביר בפירוט ובגובה העיניים את כל המידע שאתם צריכים לדעת בנוגע לטיפול שורש ועקירה.

רופאה מתלבטת בין טיפול שורש או עקירה

מה צריך לדעת על טיפול שורש?

עד לפני עשרות שנים, טיפול שורש היה נחשב לטיפול מורכב ביותר, אך כיום המצב שונה. התפתחות הטכנולוגיה והתפתחות רפואת השיניים הביאו לכך שטיפול שורש נהפך להיות אחד מהטיפולים השגרתיים שרבים מבצעים בעת הצורך. חשוב לדעת כי  טיפול שורש זהו טיפול שמתבצע אצל רופא שיניים שהתמחה בתחום זה בנוסף ללימודי רפואת השיניים.

כך שאם אתם ניגשים לרופא שיניים שאינכם מכירים, כדאי שתבקשו לראות את התעודה שלו כדי שתוכלו להיות רגועים ובטוחים כי מדובר ברופא מומחה בתחום.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

מתי צריך לבצע טיפול שורש?

טיפול שורש צריך לבצע בעקבות מצב שבו נוצרה עששת על גבי השן. בתחילה, ממדי העששת נחשבים למזעריים וחיצוניים, כאלו שאינם מחייבים טיפול שורש, אלא סתימה ברוב המקרים. כאשר העששת אינה מטופלת, היא עשויה להתפשט ולהגיע מחלקה החיצוני של השן אל תוך החלק הפנימי שלה. אל האזור שנקרא מוך השן (הרקמה הפנימית).

רקמה זו כוללת סיבים של עצב וכלי דם. כאשר נוצרת דלקת או אם נוצר זיהום ברקמה הזו, מדובר במצב בלתי הפיך ואין אפשרות לטפל בתרופות או בכל דרך אחרת כדי להחזיר את הרקמה למצבה המיטבי. לכן, יש לבצע טיפול שורש.

רופא מסביר על ההבדל בין טיפול שורש או עקירה

איך יודעים שצריך לבצע טיפול שורש?

ישנם כל מיני סימנים שיכולים להעיד אל צורך בטיפול שורש, להלן כמה מהם:

  • כאב

כאב יכול לאותת על כל מיני בעיות בשיניים. כאב יכול לאותת על סתימה, טיפול שורש או עקירה. אך יש ברוב המקרים כאב שמאפיין מצב שמאותת על צורך מידי בטיפול שורש.

איך תוכלו לדעת אם אתם צריכים לבצע טיפול שורש? אם אתם מרגישים כאב עז בשיניים על בסיס יום יומי, כאב עז מתמשך שאינו פוסק, כנראה שאתם צריכים לבצע טיפול שורש.

  • רגישות ממושכת לחום או לקור

אם יצא לכם ללעוס מאכל קר או חם שגרם לכם להרגיש צמרמורת מלווה בכאב עוצמתי, זהו סימן לכך שאתם כנראה צריכים לבצע טיפול שורש.

  • רגישות למגע בזמן לעיסה

אם בעת לעיסה של מזון מופיעה רגישות למגע בשן מסוימת, אתם כנראה צריכים לבצע טיפול שורש.

פה וטיפול שורש או עקירה

  • שינוי בצבע השן

אם השן שלכם שינתה את צבעה לגוון חום- אפרפר תוך כמה ימים, אתם צריכים לגשת בדחיפות לרופא שיניים לבדוק אם אתם צריכים לעבור טיפול שורש או עקירה. זהו סימן שעשוי להעיד גם על צורך בעקירה.

  • נפיחות ורגישות ברקמות השיניים

נפיחות ורגישות ברקמות השיניים עלולות להעיד על צורך דחוף ביותר בטיפול שורש. סביר להניח שיש לכם זיהום או דלקת באזור שיש לטפל בה בהקדם האפשרי.

מהם השלבים שמהם מורכב טיפול שורש?

טיפול שורש מתפרש על פני כמה ביקורים במרפאת השיניים. כאשר בכל פעם מתקיים שלב אחר בטיפול. להלן רשימת השלבים:

  • שלב ראשון – צילום רנטגן

מטרת שלב זה היא לראות לעומק את מצב השיניים ולהעריך את היקף הנזק לתעלות של השן

  • שלב שני  – הטיפול עצמו

שלב זה מתבצע בדרך כלל תחת הרדמה מקומית. בשלב זה הרופא ינקה את חלל הגישה בכדי להגיע אל הרקמה הפגועה, אותה הוא יסיר. לאחר מכן, הרופא יבצע ניקוי, עיצוב ושטיפה של התעלות עם חומר חיטוי ויאטום את התעלות עם חומר איטום מיוחד שימנע חדירה של חיידקים.

בשלב זה רופא השיניים יכול לדעת בדרך כלל אם יש צורך בטיפול שורש או בעקירה. לעיתים מתגלה כי ישנן סיבות שעשויות להביא להחלטה לעקור את השן.

רופא מדגים את ההבדל בין טיפול שורש או עקירה

מהי עקירה?

עקירה היא מצב שבו רופא מוציא את השן מהשורש שלה מסיבות שונות. עקירה היא מצב הבלתי הפיך. כלומר, ברגע שעוקרים את השן, אין אפשרות להחזיר אותה למקומה (יש אפשרות להכניס שתל במקומה). לעיתים, כאשר ישנה בעיה בשורש של השן, הרופא עשוי שלא להתלבט כלל לגבי ביצוע של טיפול שורש או עקירה.

ברוב המקרים, הרופא ממליץ לבצע עקירה כדי לא להגיע למצב שבו שורש השן ממשיך להגיע למצב של חולי שיביא לקושי בעקירתו. חשוב לציין כי במצבים שבהם ישנה הימנעות מעקירה כאשר מדובר בשן עם זיהום או דלקת, הדבר עלול לגרום לזיהום מקיף ולהחמרה של מצב השיניים שנמצאות בסמוך לה.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

איך מתבצעת עקירה

עקירה מתבצעת בשני שלבים:

  • הרדמה

מדובר כמובן בזריקת הרדמה מקומית כדי שהמטופל לא ירגיש את הכאב שכרוך בהליך. בחלק מהמקרים אפשר לשקול מתן טשטוש דרך הוריד או האף כדי לבצע את הטיפול בהרדמה מלאה.

  • העקירה עצמה

השלב השני הוא ביצוע העקירה עצמה. כעת יש להסיר את השן במלואה, יחד עם השורשים שלה. הרופא עוקר את השן מעצם הלסת שתומכת בה ומקבעת אותה למקום. בטיפולים מורכבים, עשוי להיות מצב שבו הרופא יצטרך להסיר חלק קטן מהלסת כדי לאפשר את ביצוע ההליך. במקרים אחרים לעומת זאת, יכול להיות שיהיה צורך לחתוך את השן למספר חלקים ולהפריד את השורשים, כך שניתן יהיה לעקור כל אחד בנפרד ולוודא שאכן השן הוסרה במלואה.

איך מחליטים אם לעשות טיפול שורש או עקירה?

מצבים אלו עשויים לקרות לאחר המתנה ממשוכת בהחלטה של המטופל אם הוא מעוניין בביצוע של טיפול שורש או עקירה (לעיתים מטופלים חוששים מטיפול שורש והם ממתינים ארוכות, דבר שעשוי להביא לצורך בעקירה דחופה).

אילו מקרים מחייבים ביצוע עקירה?

ישנם מצבים שבהם אין בכלל תהייה אם לבצע טיפול שורש או עקירה. זה ברור מאליו שיש צורך בעקירה בלבד. להלן המצבים הללו:

  1. שן שנמצאת בהליך של עששת מתקדם מאוד
  2. מחלת חניכיים מתקדמת שמתבטאת באיבוד של תמיכת העצם סביב השן
  3. שן שבורה או סדוקה שלא ניתן לטפל בה עוד

אישה בין טיפול שורש או עקירה

עקירה ושתל

במצבים שבהם לא ניתן היה לשקם את השן באמצעות טיפול שורש, בעקבות זיהום, דלקת או שבר שאירע בשן, הרופא עשוי להחליט לעקור את השן ולחליף אותה בשתל. עקירת השן במקרה שכזה לא אמורה לכאוב מכיוון שמתבצעת הרדמה מקומית. ברוב המקרים, עשוי להתפתח כאב לאחר שההרדמה מתפוגגת והוא עשוי להימשך כיממה או יותר לאחר העקירה.

במידה והרופא הוסיף שתל דנטלי לאחר העקירה, מדובר בשתל שנראה בדיוק כמו שן והוא מספק תחליף הולם מבחינה אסתטית ותפקודית.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים