טיפול שורש כירורגי

טיפול שורש כירורגי – מה זה? ומה ההבדל בינו לבין טיפול שורש רגיל?

טיפול שורש כירורגי

רוב טיפולי השיניים לא נחשבים לטיפולים כירורגיים, אם כי כאשר אין ברירת מחדל אחרת, יהיו מקרים בהם יהיה צורך בהליכים כירורגיים. ברוב המקרים, טיפול שורש לא מתבצע בהליך כירורגי, משום שבמהלכו אין צורך בחיתוך ותפירה של רקמות, שמעידים על היותו של טיפול כירורגי. עם זאת, לכל כלל יש יוצא מן הכלל, ויש מקרים בהם אין ברירה אל לבצע טיפול שורש כירורגי. במאמר הבא נבין מהו טיפול שורש כירורגי ומה ההבדל בינו לבין טיפול שורש רגיל.

טיפול כירורגי בתחום רפואת השיניים

כירורגיה היא ענף ברפואה הכללית וכן ברפואת השיניים שבה יש צורך בחדירה לרקמות הפנימיות לצורך ביצוע פעולות רפואיות. בדרך כלל, הליך כירורגי יכלול חיתוך ותפירה של הרקמות, ובתחום רפואת השיניים, זה לרוב יהיה חיתוך ותפירה של החניכיים.

כלים לטיפול שורש כירורגי

 

מה זה טיפול שורש כירורגי

טיפול שורש כירורגי, או בשמו האחר "אפיסקטומי", הוא תהליך כירורגי שבו יש צורך להגיע אל הצד השני של השן, אל שורש השן דרך "חלון" בחניכיים. באמצעות שימוש במיקרוסקופ דנטלי, הרופא מנקה את הזיהום שהצטבר בתעלות השורש ולאחר מכן אוטם את האיזור.

באמצעות הפרוצדורה הכירורגית הזו, אין צורך להסיר את הכתר, וזה מאפשר לעקוף מחסומים שנמצאים בתעלת השורש. טיפול שורש כירורגי אורך כשעה, וגם הוא מבוצע תחת הרדמה מקומית כמו בטיפול שורש רגיל.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

אחוזי הצלחת הטיפול עומדים על 80-90%. זהו תהליך כירורגי קטן למדי משום שזה טיפול ממוקד שבו צריך להגיע לקצה שורש השן הדלקתי, ועל כן הסיכוי לסיבוכים הוא מינימאלי.

רופא מדגים טיפול שורש כירורגי

מתי יש צורך בטיפול שורש כירורגי

טיפול שורש כירורגי יכול להפוך להיות אחד כזה לאחר שהטיפול התחיל כטיפול שורש רגיל, ותוך כדי רופא השיניים הבין שיש לו צורך לבצע חיתוך מסויים בחניכיים כדי להשלים את הטיפול. דוגמה לכך היא, כאשר העששת מתפשטת לתוך שורש השן, יוצאת מקצהו התחתון של השורש ומתפשטת לאיזור החניכיים שנמצא מתחת לשורש השן – אז אולי יהיה צורך בטיפול שורש כירורגי שכולל חיתוך של החניכיים.

הרופא יצטרך לבצע חיתוך בחניכיים כדי להגיע לזיהום ולנקות אותו מהחלק התחתון של שורש השן. יתר על כן, גם במקרה שלמטופל יש כתר אסתטי שמודבק לשן שכבר עברה טיפול שורש רגיל, הרופא יכול להחליט על ביצוע טיפול שורש כירורגי.

אישה במהלך טיפול שורש כירורגי

מה ההבדל בין טיפול שורש רגיל לטיפול שורש כירורגי

טיפול שורש רגיל הוא טיפול שנעשה כאשר עששת חודרת מבעד לכל שכבות השן ומגיעה עד למוך השן (השכבה הפנימית ביותר) והיא פוגעת בכלי הדם והעצבים שנמצאים שם.

במקרה כזה, הרופא חייב לעשות פתח בשן, לרוקן את כל הזיהום ולנקות את תעלות השן ולאחר מכן למלא את השן בחומר איטום ולהדביק כתר על השן.

לעומת זאת, יש פעמים בהם אין אפשרות להגיע לשורשי השיניים דרך כתר השן ואז יש צורך בטיפול שורש כירורגי. לרוב, הצורך בטיפול שורש כירורגי יהיה כאשר מבנה השן הוא צפוץ, או כאשר בוצע כבר טיפול שורש באותה השן. בהליך כירורגי כזה, הטיפול יהיה דרך הלסת והחניכיים ויכלול טכניקות ניתוחיות זעירות של חיתוך.

פגיעה ברקמות השן לפני טיפול שורש

לסיכום

בכל הליך דנטלי או רפואי, קיים סיכוי לסיבוכים שמתגלים במהליך הפרוצדורה. על אף זאת, כשרופא שיניים מתחיל בטיפול שורש רגיל, ורואה שאין ברירה אלא לבצע טיפול שורש כירורגי כדי למנוע את התפשטות הזיהום מתחת לשורש השן – הוא יעשה זאת כדי למקסם את סיכויי ההצלחה של הטיפול. יתר על כן, טיפול שורש כירורגי נחשב הליך כירורגי מזערי ולכן הוא בעל סיכויים הרבה יותר קטנים לסיבוכים.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים