קיטוע מוך השן

קיטוע מוך השן

קיטוע מוך השן

לא כולנו מקפידים על היגיינה אוראלית תקינה ובדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים, אך הדבר חשוב פי כמה וכמה כשמדובר בילדים שלנו. אי הקפדה על ניקיון חלל הפה עשויה לגרום לדלקת במוך השן ואם ילדכם מתלונן על רגישות מוגברת לטמפרטורה, מרקמים או טעמים – זה הזמן לקבוע תור לרופא השיניים ויפה שעה אחת קודם.

מהו קיטוע מוך השן?

קיטוע מוך השן הוא למעשה טיפול שורש חלקי המבוצע בדרך כלל אצל ילדים במצב של עששת שלא טופלה והגיעה למוך השן – הרקמה העמוקה ביותר בשן בה נמצאים כלי דם ועצבים רבים, אך עוד לא פגעה בתעלות השורש. בנוסף, טיפול זה מוצע לעתים גם במצבים בהם השן חוותה טראומה (חבלה).

מהם הסימנים המחשידים שיאותתו לנו אם הילד צריך לעבור את קיטוע מוך השן? 

חשוב לציין כי תיתכן דלקת נרחבת גם ללא כאב ולכן חשוב להקפיד על בדיקות תקופתיות. אבחון מוקדם יכול להוביל לטיפול פשוט ושמרני שיחסוך לכם וילדים כאב ולא מעט כסף.

כשזה נאמר, אם הילד מתלונן על כאבים בשיניים או בחניכיים, רגישות מוגברת לטמפרטורות (חום וקור), רגישות למרקמים (בעיקר קשים) וטעמים (מתוק) או סובל מאודם ונפיחות – קיבעו תור לרופא השיניים בהקדם.

ילד אחרי קיטוע מוך השן

קיטוע מוך השן בשיניים נשירות

שיניים נשירות הן מה שאנחנו מכירים כ"שיני חלב". במקרים בהם פוגעת בשיניים אלו עששת שאינה מטופלת בזמן, היא עשויה להגיע למוך השן, אז יש צורך בקיטוע מוך – טיפול בו תוסר הרקמה הכותרתית, מבלי לפגוע בתעלות השורש.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

חשוב להבין כי לא כל דלקת בשן תוביל לקיטוע מוך. ישנן דלקות שונות שחולפות עם משככי כאבים, אנטיביוטיקה או טיפול שמרני אחר, אך לא ניתן לאבחן ולטפל בהתאם, בלי בדיקת רופא שיניים.

איך מתבצע קיטוע מוך השן?

ההחלטה לגבי ביצוע הטיפול תתקבל אך ורק לאחר בדיקה יסודית על ידי רופא השיניים – בדיקה אוראלית ובדרך כלל גם צילומי רנטגן. אם תאובחן דלקת נרחבת שטרם פגעה בתעלות השורש, הטיפול המתאים יהיה קיטוע מוך השן.

בטיפול יבוצע ניקוי וחיטוי של המקום, מילוי החלל שנותר בחומר איטום ועליו חומרים מיוחדים שמטרתם לשמור על האזור נקי, לאפשר לו להחלים ולעודד אותו להשתקם. לבסוף, סוגרים את האזור באמצעות סתימה או כתר טרומי. במידה ומדובר בשיניים נשירות, בעתיד תוכל לצמוח במקום זה שן קבועה ובריאה.

ילד עובר קיטוע מוך השן

האם קיטוע מוך השן הוא טיפול כואב?

הטיפול נעשה תחת אלחוש והרדמה מקומית, או גז צחוק, כך שהוא איננו כואב כלל. לאחר הטיפול יתכן כאב או רגישות, אך אלו חולפים בדרך כלל לאחר ימים ספורים. במידת הצורך ניתן להשתמש במשככי כאבים קלים ולעתים נרשמת גם אנטיביוטיקה סיסטמית למניעת או צמצום התהליך הדלקתי.

כמה זמן לוקח קיטוע מוך השן?

קיטוע מוך השן הוא תהליך קצר יחסית שלקוח בממוצע כ-40 דקות. בהיעדר סיבה מיוחדת, במהלך הטיפול תוכלו להישאר עם ילדכם ולהשרות עליו רוגע וביטחון. מעוניינים בעוד טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם הילד אל מול רופא השיניים? הינכם מוזמנים להרחיב בקריאה כאן.

רופאה מבצעת קיטוע מוך השן

האם ישנן הנחיות מיוחדות לאחר קיטוע מוך השן?

כן. בנוסף למשככי כאבים או אנטיביוטיקה (בהתאם לצורך ובמרשם רופא), יש להקפיד על תזונה מתאימה בימים העוקבים לטיפול – הימנעות ממאכלים חמים או קרים במיוחד, מרקמים קשים (כמו תפוח) או מאכלים דביקים.

במידה ומופיע לאחר הטיפול כאב חד או מקרין שלא חולף לאחר 24-48 שעות ממועד הטיפול, או ישנה נפיחות ואודם מעבר למצופה – גשו בהקדם לרופא השיניים. בנוסף, חשוב להקפיד להגיע לביקורת תקופתית לאחר הטיפול כיוון ששן שעברה קיטוע מוך נמצאת בקבוצת סיכון לדלקות נוספות. אבחון מוקדם יכול לעשות את כל ההבדל.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים