סימן אזהרה

הסיכונים בטיפול שורש

סימן אזהרה

לא משנה את מי תשאלו, גם מי שמחשיבים את עצמם כחסרי פחד וחשש. כל אחד יאמר לכם שרק המחשבה על טיפול שורש גורמת לו לכאב בשיניים. הסיבות לכך ברורות מאליהן.

ראשית כל, טיפול שורש נחשב לטיפול מורכב שגורם לכאבים חזקים שעדיף לוותר עליהם אם אפשר. שנית, בעת הליך של טיפול שורש סיכונים רבים צפויים והם עלולים להיות מורכבים.

בשורות הבאות יובא כל המידע בנוגע לטיפול שורש והסיכונים שכרוכים בו. כך שאם אתם ניצבים בפני טיפול שורש, תוכלו לדעת מהן ההשלכות שלו וכיצד ניתן להפחית את הסיכוי לסבול מהסיכונים שעשויים להתרחש.

רופאה מומחית מסבירה על הסיכונים בטיפול שורש

מהו טיפול שורש

רגע לפני שנביא בפניכם את המידע אודות הסיכונים בטיפול שורש, חשוב להסביר מהו בכלל טיפול שורש. מתוך המידע על כך, ניתן יהיה להבין יותר בקלות את הסיכונים שעשויים לבוא.

טיפול שורש זהו טיפול שיניים שהמטרה שלו היא לתקן שן פגועה שנוצר בה חור עמוק. שן זו עברה הרס הדרגתי של השכבות השונות שבה. תחילה החור התחיל בחלק החיצוני של השן (הזגוגית) ועם הזמן, הוא העמיק והגיע אל מוך השן, החלק הפנימי.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

ברוב המקרים, הליך זה מתרחש בעקבות קיומה של עששת. במצב שבו העששת חודרת אל תוך השן ומגיעה עד למוך, נוצרת דלקת שגורמת לכאבים ויש לטפל בה בהקדם האפשרי באמצעות טיפול שורש.

טיפול זה כולל את ההליכים הבאים:

  • קדיחה של השן
  • סילוק של העששת
  • ניקיון וסילוק המוך מתעלות השורש
  • מילוי השן בחומר מיוחד

מהם הסיכונים שעשויים לקרות בעת טיפול שורש?

באופן כללי, חשוב לציין כי טיפול שורש נחשב להליך רפואי נפוץ ובטוח שמתבצע במרפאות שיניים רבות ברחבי הארץ. יחד עם זאת, כאשר מדובר בהתערבות רפואית, גם בהליך זה עשוי להיות סיבוך וסיכון מסוים. הדבר תלוי בעיקר ב-3 המאפיינים הבאים:

  1. מורכבות הטיפול
  2. מצב הפה של המטופל
  3. מומחיות הרופאהסיכונים בטיפול שורש

סיכון מס' 1 שעשוי לקרות בעת טיפול שורש – שבירה של השן

הסיבוך המוכר והמתסכל ביותר זהו שבר שמתרחש בסיום הטיפול. לאחר שהמטופל שילם ממיטב כספו לרופא, הוא מגלה שהשן נשברה במהלך לעיסה שגרתית. במצבים שבהם מדובר בשבר קטן, אין זו בעיה מורכבת.

אך אם מדובר בשבר עמוק ורחב, המצב עשוי להביא לצורך בעקירת השן. הליך יקר שעשוי לגרום לכאבים במשך תקופה ארוכה. כדי להפחית את הסיכוי שהשן תישבר, רופאים רבים מבצעים הורדה מהגובה של קירות השן. לעיתים מתבצעת גם הכנה של כתר זמני ששומר על השן מפני שבירה.

 סיכון מס' 2 שעשוי לקרות בעת טיפול שורש – זיהום

התפתחות של זיהום עשויה להתרחש לעיתים בעת טיפול שורש. כאשר זיהום שטחי יכול להיות מטופל באופן מקומי.

אך לעיתים נדירות עשוי להתפתח זיהום משמעותי שיכול לחדור אל מערכת הדם ומסתמי הלב, כך שיהיה צורך בפתיחה מחדש של האזור כדי לסלק את הפסולת המזהמת.

ראוי לציין כי מטופלים שסובלים מבעיות קרדיולוגיות עלולים להיות בסיכון גבוה יותר במידה והם חווים זיהומים בעת הטיפול או לאחריו.

רופא מומחה לטיפול שורש מסביר על הסיכונים

סיכון מס' 3 שעשוי לקרות בעת טיפול שורש – דימום

טיפול שורש סיכונים רבים ודימום הוא הנפוץ ביותר שבהם. אין הכוונה לדימום קל שמופיע מיד לאחר סיום הטיפול, אלא לדימום מסיבי שבא לידי ביטוי כתוצאה מטראומה שנגרמה לרקמה. הדימום יכול להתרחש בזמנים הבאים:

  •  כמה שעות לאחר הטיפול 
  • עד 24 שעות לאחריו 
  • מספר שבועות או חודשים לאחר הטיפול

דימום זה נוצר במצב שבו כלי דם קטן בחניכיים נפתח ומדמם. זהו סיכון שעלול להוביל לבעיות קשות אם הוא אינו מטופל בהקדם.

סיכון מס' 4 שעשוי לקרות בעת טיפול שורש – רגישות לחומר ההרדמה

רגישות לחומר ההרדמה נחשב גם כן לסיכון ידוע ולא רק בטיפול שורש. ישנם מטופלים שיש להם אלרגיה לחומרי הרדמה מסוימים. במידה ומטופל אינו יודע שהוא רגיש לחומר ההרדמה, הוא עשוי לפתח תגובה אלרגית חריפה.

הסיכון במצב זה הוא ירידה משמעותית בלחץ הדם שעשויה להוביל לשוק אנפילקטי. זהו מצב מסוכן ביותר אם הוא אינו מטופל באופן מידי.

סיכון מס' 5 שעשוי לקרות בעת טיפול שורש –  פגיעה עצבית בתעלת העצב

מדובר בפגיעה נדירה ביותר וזו עשויה לגרום בסופו של דבר לאובדן חלקי או מלא של חוש הטעם אצל המטופל. ראוי לציין שכשמדובר על טיפול שורש סיכונים, זהו סיכון שעשוי לקרות במצב שבו מבצע את הטיפול רופא שאינו בעל ניסיון בתחום (כלומר, רופא שאין לו כלל אישור לעסוק בטיפול שורש).

בכל אופן, כשמדובר באובדן של חוש הטעם בעקבות פגיעה בתעלות העצב בעת הטיפול, ניתן לטפל בכך באמצעות התערבות כירוגית אצל רופא מומחה או באמצעות מתן אנטיביוטיקה.

עקירה היא אחד מהסיכונים בטיפול שורש

איך אפשר לזהות מצב שבו אחד או יותר מהסיכונים הללו באים לידי ביטוי לאחר טיפול שורש?

ישנם סיכונים שלא ניתן לזהות באופן מידי. לכן, חשוב מאוד להיות מודעים לתסמינים שעשויים להעיד על כישלון של הטיפול. אם עברתם טיפול שורש לא מזמן ואתם חוששים שישנו סיבוך כלשהו, כדאי שתשימו לב אם אתם סובלים מאחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • רגישות באזור תעלת השורש של השן המטופלת
  • כאבים באים והולכים
  • כאבים מתמשכים בתעלת השורש
  • רגישות בשן למאכלים חמים 
  • רגישות בשם למאכלים קרים
  • שינויים בצבע של השן

אתם יודעים כי בעת טיפול שורש סיכונים רבים שעלולים להביא להתדרדרות משמעותית במצב השן וסביבתה. לכן, חשוב מאוד לפנות בהקדם האפשרי אל הרופא המטפל או למיון אם אתם סובלים מאחד או יותר מהסימנים הללו.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

הסיבוכים שעשויים להביא לסיכונים אלו הם:

  • חיידקים שהמשיכו להתפתח באזור של תעלת השן
  • מילוי לא נכון של התעלה או ניקוי לא מקצועי
  • דליפה של חומר האיטום ועודצוות מומחים מסבירים על הסיכונים בטיפול שורש

האם אפשר להפחית את הסיכוי לסיכונים אלו? אם כן, כיצד?

במקרים שבהם מדובר בטיפול מורכב ובמבנה שיניים מיוחד של המטופל, לא תמיד ניתן להפחית את הסיכוי לסיכונים הללו. הסיכוי לסיכונים אלו גובר כאשר מדובר במצבים שבהם מטופל פונה אל רופא שאינו מומחה בתחום (כלומר, רופא שאין לו תעודת הסמכה לבצע טיפול שורש).

כמובן שמדובר באירוע חריג ביותר, אך לצערנו קרו מקרים שכאלה ולכן, כדאי לבדוק מראש שלרופא המטפל מוסמך לבצע טיפולי שורש. ניתן ורצוי להגיע אל רופא לאחר ששמעתם עליו המלצות חמות מקרובי משפחה, חברים או מכרים שעברו אצלו טיפול שורש.

כך תוכלו להיות בטוחים שמדובר ברופא שמבצע את העבודה כראוי.

סיכום

יש לציין שגם אם האדם המושלם ביותר בעולם יבצע את טיפול השורש, עדיין יכולים להתקיים סיבוכים שמובילים לסיכונים שונים. בעת טיפול שורש סיכונים רבים והסיבות לכך, כפי שנכתב קודם לכן, אינן תלויות אך ורק ברופא.

לכן, הגעה אל רופא מומחה בטיפול שורש עשויה להפחית את הסיכונים הללו. כך שאם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם בידיים טובות בעת הטיפול בכם (סביר להניח שזהו הרצון שלכם), כדאי שתבחרו ברופא מומחה בתחום.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים