מהן תופעות הלוואי לאחר טיפול שורש

תופעות לוואי לאחר טיפול שורש

מהן תופעות הלוואי לאחר טיפול שורש

כמעט כמו בכל טיפול רפואי, בטח כשהטיפול הוא בשיניים שזה אזור רגיש שמשתמשים בו כל הזמן, עלולות להופיע תופעות לוואי. גם לאחר טיפול שורש עשויות להופיע תופעות לוואי, כשרובן הגדול נפוצות מאוד וחולפות לאחר כמה ימים, ואילו חלקן מעט פחות נפוצות ואז יש צורך לגשת לרופא השיניים לבדיקה חוזרת. במאמר הבא נלמד אודות תופעות הלוואי השונות, ואילו מהן דורשות התייחסות רפואית וטיפול חוזר.

מה זה טיפול שורש

כל שן מורכבת משלוש שכבות: מוך השן, דנטין וזגוגית. מוך השן היא הרקמה הפנימית ביותר שמורכבת מכלי דם ועצבים, וכאשר יש ריבוי עששת בחלל הפה, היא עלולה לחדור את שתי שכבות השן ולהגיע עד למוך השן ולפגום בה. מצב זה מוביל לצורך בטיפול שורש, וכל דחייה של הטיפול תוסיף לכאבים העזים אותם חש המטופל. לאחר טיפול השורש המטופל אמור להרגיש הקלה משמעותית, ולאחר כמה ימים לא להרגיש יותר כאב.

תופעות לוואי לאחר טיפול שורש

בטיפול השורש, מסלקים את העששת שחדרה אל רקמת השן וכן את תעלות השורש, ולאחר הניקוי הרופא מסיר את הרקמה או הדלקת שהזדהמו. בסוף התהליך, הרופא ממלא את תעלות השן עם חומר דמוי גומי ומניח שחזור זמני בכותרת השן.

תופעות לוואי לטווח הקרוב

רוב תופעות הלוואי שקורות לאחר טיפול שורש, הן תופעות שעוברות לאחר כמה ימים, והן לא קשות מידי:

כאבים באזור השן שטופלה

בעיקר ביום הראשון אתם עשויים לחוש כאבים מקומיים, ונפיחות למספר ימים. ניתן ליטול משככי כאבים כדי להקל על הכאבים.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

רגישות לחום או קור

בעקבות חשיפה של שורש השן, אתם עלולים לחוש רגישות למאכלים ושתייה קרה או חמה, אך זו תחלוף לאחר מספר ימים.

רגישות בשיניים לאחר טיפול שורש שכשל

חום וכאבים עזים

במקרה שבו אתם חשים כאבים עזים מהרגיל ויש לכם עלייה של חום הגוף, או אם שמתם לב להפרשה שיוצאת מהפה או דימום מקומי – עליכם לגשת לרופא השיניים באופן מיידי. במקרה כזה, יתכן שקיים זיהום מקומי או דלקת והרופא ימליץ על נטילת אנטיביוטיקה.

תופעות לוואי לטווח הרחוק

על אף העובדה שלאחר רוב טיפולי השורש, תופעות הלוואי שמופיעות נשארות למספר ימים ואז חולפות, יש כמה תופעות שצריך לעקוב אחריהן, ואולי אפילו יהיה צורך בטיפול נוסף. תופעות לוואי אלה אינן שכיחות, אבל כמו בכל הליך כירורגי, תמיד יש יוצאים מן הכלל:

סדק בשורש השן

יש פעמים בהם במהלך טיפול שורש לא אובחן סדק בשן. כשלא איבחנו זאת, זה עלול להוביל לגדילה של בקטריה באזור השן, וכתוצאה מכך לכאבים ולטיפול רפואי נוסף.

דימוי של שן נימקית לפני טיפול שורש

איטום שנשחק 

בתום הליך טיפול השורש, רופא השיניים ממלא את השן בחומר איטום. תופעת לוואי קיימת אך לא נפוצה בכלל היא כאשר חומר האיטום נשחק, וסיבוך כזה עלול לגרום גם הוא לגדילה של בקטריה שתגרום לכאבים ולצורך בטיפול נוסף. יחד עם זאת, במקרה שזה קורה, רופא השיניים ידע לומר לכם איך להאט את הסיבוך או להימנע ממנו ככל הניתן.

תעלת שורש

כחלק מהליך טיפול שורש, מנקים ומסלקים את הזיהום שיצרה העששית בתעלות השן. לעיתים, יכול לקרות מצב שבו רופא השיניים פיספס את אחת התעלות, ואז הבקטריה שהייתה שם נשארת לחיות וגורמת לזיהום שגורם לכאבים ולצורך בהליך כירורגי נוסף.

לסיכום

הרוב הגדול של האנשים שעברו או יעברו טיפול שורש, יחוו תופעות לוואי שכיחות כמו כאבים או נפיחות באזור, ורגישות לחום או קור. תופעות לוואי אלו יחלפו לאחר כמה ימים והן נורמליות לחלוטין. אבל, כאשר יש סיבוכים או פיספוסים במהלך הטיפול עצמו, כמו פספוס של ניקוי תעלת השן או סדק בשורש השן שלא אובחן, זה עלול להוביל לזיהום נוסף וצורך בטיפול נוסף.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים