דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש

דלקת חניכיים אחרי טיפול שורש

דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש

טיפול שורש הינו טיפול עם תופעות לוואי. אחת מאותן תופעות לוואי, היא דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש. דלקת חניכיים אחרי טיפול שורש הינה תופעה הדורשת טיפול חוזר. להלן נגלה מדוע מתפתחת דלקת חניכיים אחרי טיפול שורש, מה ניתן לעשות כאשר מתפתחת דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש וכיצד ניתן לצמצם את סיכויי הופעתה מלכתחילה.

טיפול שורש

טיפול שורש הינו טיפול שגרתי ונפוץ, אשר מטרתו לשמור על שן פגועה ולמנוע את הצורך בעקירת השן. הבעיות בשיניים בגינן הטיפול נצרך, הן בעיות בתעלות השן בהן מצויה שורש השן.

במסגרת טיפול השורש הקלאסי, הרופא המטפל חופר בסמוך לתעלות השן כדי שתהיה לו גישה אל תעלות השיניים. כאשר הרופא משיג את אותה גישה מיוחלת אל תעלות השן, הרופא יוכל לנקות את התעלה, להוציא את המוך שבה ולטפל בדלקות וזיהומים המצויים בתעלות השן. רובדי חיידקים אלו מאיימים באופן תדיר על השן וללא הניקוי בטיפול השורש הן היו מכלות אותה ומחייבות את עקירתה של השן.

הסיבות להופעת דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש

הסיבות להופעת דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש

דלקת חניכיים המופיעה לאחר טיפול שורש, הינה לרוב דלקת סב שורשית. הדלקת הסב – שורשית הינה מסוכנת לשן ומעידה על כישלון בטיפול השורש. הדלקת נובעת, על פי רוב, מזיהום אשר נותר בתוך תעלות השן או התפתח שם מחדש. ישנן מספר סיבות להימצאות הזיהום בתעלות השן לאחר טיפול השורש:

1. ניקוי חלקי של התעלות במהלך טיפול השורש

הסיבה הראשונה להימצאות הזיהום ולהתפתחות דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש, היא ניקוי חלקי ולא מלא של התעלות במהלך הטיפול. לעיתים, הרופא המטפל מתרשל במהלך ניקוי תעלות השן ולא מנקה אותן במידה מספקת. נשארים שטחים מזוהמים בתום הטיפול אשר מתפתחים עד מהרה לדלקת חניכיים לאחר טיפול שורש.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

2. סתימת שורש שלא אטמה את התעלה לאחר הטיפול

סיבה נוספת להתפתחות דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש, היא סתימת שורש שלא אטמה את התעלה לאחר הטיפול. כאמור, במסגרת טיפול שורש הרופא חופר בחניכיים ופוצע אותן, כדי שתהיה לו גישה אל תעלות השורש.

לעיתים קורה שהרופא המטפל לא סותם לחלוטין את הפתחים שחפר לאחר טיפול השורש. הפתח הישיר אל התעלות מאפשר אל חיידקים לחדור אל תוך האזור הרגיש באופן ישיר וללא כל קושי ולפתח בהם דלקת. כך, נוצרת דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש.

3. דליפת חומר הסתימה הזמנית שלא הוחלפה בזמן למבנה קבוע

כמו כן, סיבה נוספת להופעת דלקת חניכיים אחרי טיפול שורש היא דליפת חומר הסתימה הזמנית שלא הוחלפה בזמן למבנה קבוע. גם כאן מדובר ברשלנות רפואית של הרופא המטפל אשר הובילה להתפתחות של אותה דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש.

לבסוף, גם מערכת חיסונית חלשה של המטופל עלולה להוביל להתפתחות דלקת חניכיים לאחר טיפול שורש, גם ללא רשלנות מצד הרופא המטפל. המערכת החיסונית החלשה לא מצליחה להתמודד עם חיידקים ודלקת החניכיים שבה להופיע.

דלקת חניכיים אחרי טיפול שורש

טיפול בדלקת

הטיפול הקלאסי ביותר בדלקת החניכיים המופיעה לאחר טיפול השורש, היא פשוט טיפול שורש חוזר. רופא שיניים יבצע מחדש את הטיפול, ינקה את תעלות השורש ויסלק את הדלקת הסב-שורשית. אולם ייתכנו מצבים, דוגמת מקרים בהם הדלקת נגרמת מסדק בשן, בהם טיפול שורש חוזר לא יתור את הבעיה. במקרים אלו, סביר כי לא יהיה מנוס אלא לעקור את השן.

ניתוח איכותי מלכתחילה

סוף מעשה במחשבה תחילה. נוכחנו לדעת כי רבים מהגורמים לדלקות נעוצים ברשלנות רפואית בטיפול השורש מצד הרופא. אשר על כן, דרך להימנע מהדלקת היא להיזהר בטיפול, לוודא כי הרופא עירני ומיומן וליהנות מטיפול איכותי.

לסיכום

לסיכום, דלקת חניכיים אחרי טיפול שורש נגרמת בשל שלל סיבות, המובילות להצטברות חיידקים בתעלות השן. דרך הטיפול הקלאסית בדלקת, היא טיפול שורש חוזר.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים