אנטיביוטיקה לאחר טיפול שורש

אנטיביוטיקה לאחר טיפול שורש

אנטיביוטיקה לאחר טיפול שורש

טיפול שורש עלול להישמע כטיפול מפחיד למי מכם שמעולם לא עבר אותו, אך למעשה דווקא הטיפול בבעיה ולא הימנעות ממנה, הם אלו שיקלו על הכאבים. לטיפול שורש יש כמה שלבים, והטיפול עצמו שיכול להתבצע בהרדמה מקומית הוא לא כואב כלל, וכך גם השיקום לאחר הטיפול לא נורא בכלל. במאמר הבא נבין מהו טיפול שורש, איך מתכוננים אליו, והאם ניתן ליטול אנטיביוטיקה לאחר הטיפול.

מהו טיפול שורש

טיפול שורש הוא טיפול שיניים שנועד לתקן שן שנפגעה כתוצאה מהרס הדרגתי של שכבות השן (מוך השן, דנטין והזגוגית). כשבחלל הפה יש ריבוי של עששת, ולא מטפלים בה, זה מוביל פעמים רבות להרס השן שבהמשך מוביל לצורך בטיפול שורש.

קליניה עם אנטיביוטיקה אחרי טיפול שורש

מוך השן הוא הרקמה הפנימית ביותר שנמצאת בתוך השן והיא מכילה את כלי הדם והעצבים של השן. כאשר עששת חודרת דרך הרקמות החיצוניות של השן ומגיעה עד למוך השן, כדי שלא תהיינה פגיעה קבועה ודלקת ברקמת העצם –  יש צורך לבצע טיפול שורש.

נטילת אנטיביוטיקה לאחר טיפול שורש

אם כן, ישנם שני מקרים בהם המטופל יצטרך לקחת אנטיביוטיקה:

  1. אנשים עם מסתמים מלאכותיים יצטרכו לקבל מנת אנטיביוטיקה על ידי הרופא לפני תחילת הטיפול כדי למנוע דלקת במסתמי הלב.
  2. אם לאחר הטיפול המטופל חש כאבים עזים, ויש לו הפרשה מקומית או דימום מהפה, עליו לגשת מיד לרופא. יתכן שהרופא ימליץ על נטילת אנטיביוטיקה לאחר הטיפול, וזאת במקרה שיש זיהום מקומי או דלקת שגורמים לכאבים חזקים. יחד עם זאת, בשום פנים ואופן אין ליטול אנטיביוטיקה על דעת עצמכם ללא התייעצות רופא.

תרופות לאנטיביוטיקה אחרי טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

השלבים בטיפול שורש

  1. פתיחת השן
  2. סילוק העששת
  3. ניקוי תעלות השורש וסילוק העששת מהמוך
  4. מילוי השן בחומר ייעודי לסתימת השן

ההכנות לטיפול שורש

ברוב המקרים, טיפול שורש יתבצע תחת הרדמה מקומית, ובמקרים מסויימים המטופל יהיה תחת הרדמה מלאה. יחד עם זאת, כאשר השן לגמרי איבדה את החיות שלה משום שהעצבים נהרסו, אז לא יהיה צורך בהרדמה כלל משום שלא תהיה תחושה בשן.

על כן, לפני טיפול שורש, הרופא יתן למטופל את כל ההוראות הנדרשות לפני הרדמה (כמו צום למשל).

לפני שרופא השיניים מחליט שיש לבצע טיפול שורש, עליו לעשות סדרת צילומי רנטגן ולעיתים גם צילומים מיוחדים אחרים כדי לאבחן את הבעיה בשן. לכן, מלבד הצילום והכנות ספציפיות לפני הרדמה – אין צורך בהכנות מקדימות נוספות.

אישה לפני אנטיביוטיקה אחרי טיפול שורש

אולם, לאנשים שמותקנים אצלם מסתמים מלאכותיים ויש להם סיכוי גבוה לפתח דלקת במסתמי הלב, רופא השיניים צריך לדעת על כך מראש כדי לתת להם מנה של אנטיביוטיקה לפני הטיפול.

יתר על כן, גם אנשים עם היסטוריה של בעיה בקרישת הדם יצטרכו לבצע בדיקות דם לפני הטיפול כדי למנוע כל מצב של דימום יתר.

התאוששות לאחר הטיפול

ההתאוששות לאחר טיפול שורש היא קלה יחסית ולא אורכת זמן רב מידי. לאחר טיפול השורש אין צורך להישאר במרפאה לצורך השגחה, אך כן יש להימנע משתייה או אכילה בשעתיים שלאחר הטיפול עד שהשפעת ההרדמה תחלוף.

ביום הראשון שלאחר הטיפול, המטופל עלול לחוש כאבים באוזר השן בה בוצע הטיפול, וכן האיזור עלול להיות נפוח למספר ימים. במקרה כזה, ניתן ליטול משככי כאבים במידת הצורך. זאת ועוד, תסמין נוסף, יכול להיות רגישות לקור או חום, אך זו חולפת לאחר מספר ימים.

כדי שההתאוששות מהטיפול תהיה מיטבית ומהירה, חשוב מאוד להקפיד על הגיינת הפה ובין היתר צחצוח שיניים ושימוש בחוט דנטלי.

לסיכום

טיפול שורש הוא טיפול שקורה בהרדמה מקומית, וההתאוששות ממנו קלה יחסית. עם זאת, אם אתם סובלי מכאבים עזים או נפיחות באזור, גשו לרופא המטפל שלכם ויתכן שהוא ירשום לכם מרשם לאנטביוטיקה נגד דלקת או זיהום שנגרמו בעקבות הטיפול. הינכם מוזמנים להרחיב בקריאה נוספת על הסיכונים וההחלמה מטיפול השורש.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים