נפיחות אחרי טיפול שורש – איך נתגבר בצורה יעילה?

לפעמים אחרי שעושים טיפול שורש נוצרת נפיחות באיזור השן שעברה את הטיפול. ישנן שיטות ביתיות שונות שיכולות לעזור בהורדת הנפיחות, אותן נפרט בהמשך. בנוסף, חשוב לדעת כיצד לפעול במקרה והנפיחות לא עוברת לאחר זמן מה.

נפיחות

בטיפול שורש חודרים אל תעלת השורש, מנקים את הזיהום (עששת) בעזרת חומרי חיטוי, ממלאים וסוגרים את השורש, ולאחר מכן סוגרים את השן בסתימה זמנית. לאחר החלמת האיזור, מחליפים את הסתימה הזמנית בסתימה קבועה.

נפיחות לאחר טיפול שורש שכשל

מאחר וטיפול שורש הוא טיפול פולשני הנפיחות באיזור היא תוצר לוואי הגיוני, כמו בכל טיפול פולשני אחר, גם כאן יכולים להתפתח זיהום או דלקת וזה המקור לנפיחות שאמורה באופן טבעי לעבור לאחר זמן מה (לרוב כ-72 שעות).

גורם נוסף העלול לגרום לנפיחות, הוא כאשר חומרי החיטוי זולגים אל מחוץ לתעלת השורש בעת הטיפול. הנפיחות תיעלם באופן הדרגתי לאחר מספר ימים

מאכלים קרים

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

אכילת מאכלים קרים שלא מצריכים לעיסה, כמו יוגורט או גלידה עוזרים בהחלמה. אכילתם מורידה את הנפיחות שנוצרה מהטיפול ומשככת את הכאב. יתר על כן, אכילת המאכלים הקרים אף עשויה לזרז את ההחלמה ואת ירידת הנפיחות.

גלידה להורדת נפיחות לאחר טיפול שורש

אריזות מזון קפוא

ניתן להצמיד לאזור הנפוח (על הפנים ולא ישירות בתוך הפה) אריזה של מזון קפוא (לדוגמא: ירקות קפואים) עם זאת, חשוב שהאריזה תהיה סגורה, העטיפה מהווה מעין חוצץ בין האיזור הנפוח למוצר הקפוא, כך שהקור הוא לא ישירות על הנפיחות וכך נמנע מתחושה לא נעימה. חשוב שלא להניח את המוצר הקפוא על האיזור הנפוח ליותר מחמש דקות.

מאכלים קרים להורדת נפיחות לאחר טיפול שורש

מי מלח

ערבבו חצי כפית מלח בכוס מים פושרים וגרגרו את המים בעדינות כל שעתיים – שלוש. מי המלח יעזרו בהפחתת הנפיחות וגם יהוו חיטוי למקום. עם זאת, השיטה הזו היא איטית והדרגתית, היא תוריד את הנפיחות, אך לאט ותוכלו לחוש הטבה במצבכם לאחר כיומיים. הינכם מוזמנים לקרוא עוד על תרופות סבתא לטיפול שורש.

אקסטירפציה לפני חידוש טיפול שורש

מי פה ייחודיים

לאחר טיפול השורש בידיעה שתיווצר נפיחות, הרופא עשוי להמליץ על תכשירי מי פה ייחודיים השונים מהתכשירים היומיומיים שלכל אחד יש בבית. במקרה כזה, הרופא יגיד לכם בדיוק מה המותג עליו הוא ממליץ לשימוש, ותצטרכו לגרגרו כפעמיים ביום.

שן נמקית לפני טיפול שורש

הגבהת הראש

לאחר טיפול השורש, כרית נוספת שתגביה את הראש במשך מספר לילות לאחר הטיפול, תעזור עם הנפיחות ואי הנוחות הנלווית אליה.

הגבהה של הראש להורדת הנפיחות לאחר טיפול שורש

תרופות

תרופות אנטי – דלקתיות ללא סטרואידים (NSAIDs) כמו איביפרופן, ונאפרוקסן יעזרו בהפחתת הנפיחות ושיכוך הכאב הנובע מטיפול השורש. למינון קראו את ההוראות בקופסת התרופה או התייעצו עם הרופא המטפל או הרוקח.

תרופות להורדת הנפיחות לאחר טיפול שורש

נפיחות שלא עוברת

אם הנפיחות לא עוברת, וישנה אדמומיות וכאבים, כנראה שמדובר בדלקת וצריך לחזור אל הרופא. הנפיחות צריכה לעבור תוך כ-72 שעות (כשלושה ימים). אם אתם רואים נפיחות מוגזמת בחלל הפה, או שחלפו מספר ימים והנפיחות עדיין קיימת, כנראה שיש דלקת. נפיחות מוגזמת יכולה גם להיות כתוצאה מתגובה אלרגית לחומרי ההרדמה שהרופא השתמש בטיפול. בכל מקרה כדאי שתפנו אל הרופא במקרים אלה.

אקסטירפציה לטיפול שורש

לסיכום

נפיחות לאחר טיפול שורש היא טבעית. בדומה לכל טיפול פולשני, יש סיכוי לזיהום היכול להתבטא בנפיחות, זליגה של חומרי החיטוי אל מחוץ לתעלת השורש בעת הטיפול עלולה גם היא לגרום לנפיחות.

אכילת מאכלים קרים כמו גלידה לאחר הטיפול עשויה לעזור בהפחתת הנפיחות. בנוסף, ניתן להצמיד לאזור הנפוח (על הפנים) אריזות מזון קפוא כדי להפחית את הנפיחות, חשוב שלא להצמיד את האריזה ליותר מחמש דקות בכל פעם.

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

שיטה נוספת להפחתת הנפיחות, היא גרגור עדין של מי מלח. זוהי שיטה מאוד מוכרת ועוזרת להפחתת הנפיחות בהדרגתיות וגם מחטאה את איזור הטיפול. הרופא עשוי להמליץ על מי פה ייחודיים בניגוד למוצר שיש בכל בית, אותם יש לגרגר פעמיים ביום.

בלילות שלאחר הטיפול הגבהת הראש עשויה להקל על הנפיחות ואי הנוחות הנלווית אליה, פשוט הוסיפו כרית נוספת בעת השינה. ישנן תרופות המשתייכות לקבוצת האנטי – דלקתיות ללא סטרואידים (NSAIDs) שיעזרו בהפחתת הנפיחות ושיכוך הכאב.

רופאים המבצעים טיפול שורש אפיסקטומי

עם זאת, במקרים מסוימים תיתקלו בנפיחות שלא עוברת. במרבית המקרים הנפיחות תעבור תוך 72 שעות (שלושה ימים), במקרה ולא כך הדבר כנראה שנוצרה דלקת או תגובה אלרגית לחומרי ההרדמה מהטיפול. במקרים כאלה יש לחזור אל הרופא המטפל.

 

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים