מבנה לאחר טיפול שורש

מבנה לאחר טיפול שורש

מבנה לאחר טיפול שורש

טיפול שורש הינו טיפול נפוץ וחיוני בעולם טיפולי השיניים. תפקידו להציל שן מעקירה ולנקות את תעלת השן מזיהומים המצויים בה. תום הניקוי של התעלות אינו תום טיפול השורש. לאחר ניקוי תעלות השן יש לבנות מבנה לייצוב השן. רוצים לדעת מהו אותו מבנה לאחר טיפול שורש ומדוע הוא נצרך? המשיכו לקרוא וגלו.

טיפול שורש

שן אינה איבר או עצם, אלא מבנה סיבי סידני המצוי בחלל הפה שלנו. השיניים מאפשרות לעיסה ודיבור וחיוניות מאוד לתפקודנו. ייתכן שתהיתם אי פעם כיצד השיניים אינן נופלות מהפה שלנו. התשובה היא שהשיניים מצויות בתוך תעלות השן, השומרות על שורשי השיניים שלנו ומקנות לשן יציבות. שורשי השיניים דומים ליסודות הבניין השומרים על השן כולה.

לעיתים קורה שבתוך תעלות השן מצטבר זיהום. הזיהום נוצר מרובד חיידקים המתיישב בתעלה ומתפתח בה. הזיהום מתפתח לדלקת והדלקת עלולה לפגוע בשן. במקרים בהם הדלקת בתעלת השן אינה מטופלת, קיים חשש רציני כי לא יהיה מנוס מפני עקירה של השן.

הפתרון אשר מאפשר למנוע את עקירת השן, הוא טיפול שורש. טיפול השורש הינו טיפול קלאסי ושגרתי, במסגרתו מנוקות תעלות השן מכלל הזיהומים והחיידקים.

במסגרת הטיפול, רופא השיניים המטפל חופר בתוך החניכיים בסביבת השן. החפירה מאפשרת לרופא השיניים להגיע אל תעלת השן ולנקות אותה מכלל החיידקים והזיהומים. בכך, מטופל שורש השן והשן תזכה לרווח והצלה ולא יהיה צורך לעקור אותה.

מבנה אחרי טיפול שורש

מחפשים רופא מומחה לטיפול שורש? השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם!

טופס יצירת קשר (#4)

בניית מבנה לאחר טיפול שורש

ניקוי תעלת השן אינו מביא את טיפול השורש אל קיצו. כזכור, במסגרת טיפול השורש רופא השיניים חופר בחניכיים. חפירה זו גורמת להתערערות היציבות של השן והשן תצטרך תמיכה נוספת, על גבי התמיכה הטבעית שלה, כדי לשוב ולהיות שן בריאה.

תמיכה זו ניתנת לשן בעזרת הצבת סתימה זמנית לאחר טיפול שורש בשן.  לסתימה זו שתי מטרות. מטרתה הראשונה של הסתימה הזמנית היא לאטום את החלל שנפער ולמנוע גישה של חיידקים אל תעלות השן. המטרה השנייה היא להקנות יציבות לשן לאחר הטיפול בה.

הסתימה היא, כאמור, זמנית. הסתימה בנויה מחומר הנוטה להתפרק כעבור זמן. פירוק החומר של הסתימה בתוך תעלת השן יוביל לזיהומים חוזרים בתעלות השן שיצריכו בעצמם טיפול שורש חוזר.

כדי להימנע מתרחיש בלתי רצוי זה של פירוק הסתימה הזמנית, יש להתקין מבנה לאחר טיפול שורש. המבנה הינו מבנה קבוע, אשר תפקידו זהה לתפקיד הסתימה הזמנית. ראשית, על המבנה לאחר טיפול השורש למנוע חדירה של חיידקים אל תעלות השן. שנית, מבנה השורש מייצב את השן ומאפשר להשיב אותה לשימוש לאחר טיפול השורש.

על גבי המבנה נבנה הכתר. הכתר עוטף את השן שעברה טיפול ומאפשר למטופל לשוב ולהשתמש בשן. הכתר אינו נבנה באופן מידי עם תום הטיפול אלא לאחר קיבוע המבנה, כשבועיים מחלוף הטיפול.

מבנה השן לאחר טיפול השורש יכול להיות בנוי ממתכת , דמוי בורג, אך כיום ניתן לייצר אותו אף מרכיבים סינטטיים אחרים. קיימים בשוק מגוון חומרים המאפשרים בניית מבנה לשן וחלקם אף ניתנים לייצור באופן מידי במרפאה. אחרים, דורשים ייצור מורכב יותר במעבדה רפואית.

לסיכום

לסיכום, טיפול שורש הינו טיפול בתעלות השן, האמונות על סתימת הגישה לחיידקים אל שורש השן וכן על ייצוב השן. במהלך טיפול השורש נפגעות התעלות והחניכיים ואלו כבר לא יוכלו לשוב ולשמש בתפקידן המקורי. מכיוון שכך, יש להתקין מבנה לשן לאחר טיפול שורש. המבנה יקנה את אותה הגנה הדרושה מפני החיידקים וכן ישיב את היציבות האיתנה הרצויה אל השן שלכם.

ד"ר שמחה פירוב
ד"ר שמחה פירוב

הרופאים שלנו ד"ר שמחה פירוב וד"ר אלנתן פירוב וצוות המומחים שגיבש סביבו משלימים בעבודתם אחד את השני ומתאימים עצמם לעולם מתחדש ששם דגש על תוכניות טיפול אישיות ושילוב של עבודה בין מספר מומחים. במרפאת "שיניים בריאות" תמצאו טיפול אישי וחם לצד מקצועיות ואמינות לא מתפשרת על בריאות השיניים שלכם.

מאמרים שיכולים לעניין אתכם:
לקביעת תור השאירו פרטים